Wednesday 11 December 2013

Lagi-lagi Produk Penjagaan Bayi Mengandungi Bahan Merbahaya-Johnson & Johnson

Dah lama tak blogwalking. Tengok blog ni pun dah bersawang haruslah sebagai bukti yang saya ni dah terlalu amat jarang mengadap laptop setia saya ni. Jangan tak tahu ye laptop ni dah terlalu tua tapi sangat berjasa hehehehe. (peneman setia sejak tahun 2006 lagi dan masih berfungsi dengan baik). Dengan tujuan untuk mengupdate blog sendiri maka saya pun berblogwalking lah. Dan hasil jalan-jalan tu maka terjumpa lah Blog ni dan alamak!!!terkejut okeh!!
Macam kenal je!!Macam ada je kat rumah!!Macam guna je!!



Blog tu mengenai produk yang terhangat di pasaran dan amat terkenal serata dunia. Siapa tak tahu produk yang bernama Johnson & Johnson kan? Nenek saya pun ada guna produk ni. Agak berderau darah saya bila dapat tahu yang pihak syarikat sendiri yang mengaku bahawa produk diorang mengandungi bahan yang boleh mengakibatkan kanser iaitu formaldehyde. Apa benda ntah formaldehyde tu. Kalau saya baca dulu ingredient kat belakang botol/plastik produk sebelum beli memang saya tak tahu pun ingredient mana yang bahaya mana yang tak bahaya. Dulu sekolah mana ada belajar kan. Kalau tulis kat situ bahan penyebab kanser haruslah tak hingin saya nak beli. Tambah pulak bahan yang namanya formaldehyde ni plak tak ditulis atau pun hidden dari list ingredient produk ni.
Baby tu nangis sebab tahu kot dia guna produk yang ada bahan penyebab kanser?
Today, the personal care giant announced that it would voluntarily (after consistent pressure from the public and groups like EWG) remove hidden formaldehyde from their baby products like baby shampoo and baby washes.  Don’t see formaldehyde listed on the back of your bottle of “no more tears” shampoo?  Formaldehyde is “hidden” in these products in ingredient names like “DMDM hydantoin“, and “1,4 dioxane” (which is “hidden” in listed ingredients like “fragrance”.  It’s all a big fun game, you see.).
Apa itu formaldehyde? Macam biasa lah saya ni bila nak tahu je istilah pelik-pelik ni tak lain tak bukan jenguk Wikipedia. Menurut Wikipedia, formaldehyde ni merupakan organic compound. Huhuhu tak kisah lah apa itu sebenarnya formaldehyde (yang sebetulnya saya tak minat nak tahu detail formaldehyde ni sebab lebih berminat untuk tahu kebahayaan nya saje). So scroll lagi bawah tang formaldehyde ni maka terjumpa lah ni:
Formaldehyde is highly toxic to all animals, regardless of method of intake. Ingestion of as little as 30 mL (1 oz.) of a solution containing 37% formaldehyde has been reported to cause death in an adult human.[27] Water solution of formaldehyde is very corrosive and its ingestion can cause severe injury to the upper gastrointestinal tract.
Seram sejuk tak bila terbaca petikan mengenai formaldehyde kat atas ni? Bukan lah saya nak suruh atau hasut rakan-rakan boikot produk Johnson & Johnson ni. Terpulang lah pada setiap orang. Bagi diri saya sendiri buat sementara waktu ni segala produk Johnson & Johnson ni akan di banned dari senarai beli belah saya. Terasa susah betul nak cari produk penjagaan diri especially produk penjagaan untuk bayi yang betul-betul selamat sekarang ni. Patut lah zaman ni bermacam-macam penyakit pelik timbul. 

Nota kaki : Rasa bersalah pun ada sebab selama ni bagi anak kesayangan guna produk ni. Maafkan ibu wahai anakku

*** Kenyataan atau produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit..Hubungi saya di 019-9084549 (call/sms) atau email razfura@gmail.com untuk sebarang pertanyaan dan maklumat lanjut.***

1 comment:

Carlos Santiago said...

Rasanya bileh check kt ecocert utk product yg mmg xguna bahan kimia.