Monday 1 July 2013

Hormon Tidak Seimbang Punca Pelbagai Masalah Kesihatan






Hormon yang seimbang penting dalam kehidupan seorang wanita. Hormon membuatkan seorang wanita itu awet muda, sihat dan mempunyai mood yang stabil. Keseimbangan hormon adalah bermaksud keseimbangan antara hormon estrogen dan progesteron. Ketidak seimbangan hormon-hormon ini dalam tubuh seseorang akan mengundang pelbagai masalah kepada tubuh itu sendiri. Bukan wanita sahaja yang mengalami masalah ketidak seimbangan hormon malah kaum lelaki juga tidak terkecuali dari mengalaminya. Hormon estrogen dan progesteron juga penting untuk kesihatan lelaki.

Sila renungkan diri anda. Adakah anda mengalami gejala-gejala ketidak seimbangan hormon seperti di bawah?
1) Kitaran haid tidak teratur

2) Keguguran rambut



3) Alergi



4) Kekeringan servik

5) Keinginan seks yang berkurangan

6) Keletihan

7) Kemurungan dan kebimbangan

8) Sakit kepala
9) Insomnia
10) Mengalami fibroid
11) Kesukaran hamil dan macam-macam lagi

Perlu diketahui bahawa proses penuaan yang berlaku pada semua orang adalah punca yang menyebabkan hormon menjadi semakin tidak stabil atau berkurangan. Jadi adalah penting untuk setiap orang sedar kepentingan mengambil pemakanan yang betul bagi menyeimbangkan semula hormon yang tidak stabil ini.

Tips Untuk Seimbangkan Hormon
(tips ni diambil dari blog nana farhana)

Terung, avocado dan pir adalah baik untuk kesihatan serta fungsi rahim dan servik wanita. Kajian menunjukkan apabila seseorang wanita memakan sebiji avocado pada setiap minggu ianya dapat membantu mengimbangkan hormone, membuang berat kelahiran yang tidak diperlukan serta menghindari kanser serviks.
GLA Shaklee Membantu Menyeimbangkan Hormon
 
Atau cara yang lebih mudah iaitu dengan pengambilan GLA Shaklee sebanyak dua kali sehari juga dapat membantu mengawal imbangan hormon.
Baca lebih detail mengenai GLA Shaklee


*** Kenyataan atau produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit..Hubungi saya di 019-9084549 (call/sms) atau email razfura@gmail.com untuk sebarang pertanyaan dan maklumat lanjut.***

No comments: