Thursday 14 August 2014

Bagaimana Kehamilan Terjadi?

Salam kepada semua pengunjung blog ni...

Arini rasa macam nak cerita macamana seseorang perempuan boleh hamil.Kita kembali kepada mata pelajaran Biologi masa sekolah dulu.Kejadian kehamilan ni penting untuk kita lebih memahami bagaimana proses kehamilan tu boleh berlaku.

Hanya satu sperma mampu menembusi ovum
Ketika proses ejakulasi oleh lelaki,air mani akan dipancutkan ke dalam rahim wanita.Air mani ini mengandungi berjuta-juta sperma.Semua lelaki adalah jutawan hehehe.Namun antara berjuta-juta sperma ni hanya satu je yang akan berjaya mensenyawakan ovum wanita yang sedang menunggu di Tiub Fallopio.Untuk sampai ke lokasi ovum,jalan yang perlu dilalui oleh sperma sangat berliku.Sperma-sperma ini akan 'berlumba' melalui serviks naik ke uterus dan kemudian barulah tiub fallopio.

Tempoh masa sperma untuk sampai ke ovum tak sama.Ada yang sampai cepat ada yang sampai lambat.Mungkin hanya beberapa saat bagi yang gagah perkasa tu dan mungkin mengambil masa beberapa jam untuk yang agak lemah lembut gitu.

Daripada berjuta-juta sperma yang dilepaskan,hanya beberapa ratus je yang mampu tiba di lokasi ovum.Pastu antara beratus-ratus tu pulak hanya SATU sahaja yang mampu mensenyawakan ovum.
Hanya satu sahaja sperma yang mampu mensenyawakan ovum
Sperma yang berjaya mensenyawakan ovum ni adalah sperma yang terbaik je.Kalau sperma yang tak baik (maknanya sperma yang kurang bermutu) berjaya mensenyawakan ovum maka ovum akan reject sperma tu.Hehehe lumrah seorang wanita,mesti nak cari pasangan yang terbaik kan.Kalau yang tak baik awal-awal lagi kena reject betul tak?Kalau sperma yang tak menepati ciri-ciri sperma terbaik maka ovum akan berhenti dari tumbuh dan akan gugur tanpa disedari oleh sesiapa pun.

Haa macam tulah serba ringkas bagaimana kehamilan boleh berlaku..Jelas kan untuk menjayakan proses persenyawaan ni sangat memerlukan sperma yang berkualiti.Janganlah mudah sangat menuduh wanita sebagai punca tidak mendapat anak.Kebanyakkan pasangan yang mahukan anak hanya fokus pada mengubati si isteri.Hanya isteri yang pergi berurut,makan akar kayu dan sebagainya.Malah orang sekeliling juga lebih banyak yang 'menyerang' emosi si isteri berbanding suami.

Bagi lelaki yang mahu kan sperma yang sihat dan berkualiti boleh lah mencuba Set Kesuburan Lelaki Shaklee yang terdiri daripada Zinc Complex dan Vita-E Complex.

Kelebihan Zinc Dalam Membantu Kesuburan Lelaki
Kelebihan Vita E Dalam Membantu Kesuburan Lelaki

Mari kita berkenalan dengan set kesuburan lelaki ini.Apa kaitannya dengan membantu kesuburan di pihak lelaki?

Zink : ia amat dikenali membantu kesuburan kerana ia berupaya meningkatkan jumlah sperma. Ada sesetengah lelaki kemungkinan mengalami jumlah sperma yang kurang dan ini boleh menyebabkan kebarangkalian untuk bersenyawa dengan ovum lebih rendah. Jika jumlah sperma ditingkatkan, ia akan memberi lebih peluang untuk isteri hamil dengan lebih mudah.
Vitamin E: ia sangat diperlukan untuk sperma yang berkualiti. Jika sperma banyak tapi tiada kualiti juga akan menyukarkan peluang untuk isteri anda hamil dengan lebih mudah. Vitamin E ini membantu sperma untuk meluncur lebih laju menuju ke ovum kerana vitamin e boleh bantu meningkatkan kesihatan sperma. Sebab itulah perlunya gabungan keduanya untuk membantu masalah tersebut. Biasanya suami bukan tidak subur tapi masalah sperma yang kurang kualiti kerana gaya hidup yang tidak sihat atau suami seorang perokok juga boleh mengurangkan kualiti sperma.


*** Kenyataan atau produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit..Hubungi saya di 019-9084549 (call/sms) 010-7632267 (call/sms/Whatsapp) atau email razfura@gmail.com untuk sebarang pertanyaan dan maklumat lanjut.***


No comments: