Monday 24 June 2013

Suami Berperut Buncit.Cegah Sebelum Parah


Cerita ni berlaku pada hari Jumaat baru ni. Jam menunjukkan pukul 5.15 petang iaitu waktu ni suami saya pulang ke rumah. Seperti biasa, saya akan memastikan saya dan Umar dalam keadaan yang bersih, kemas dan wangi untuk menyambut suami tercinta. Saya akan memeluk suami sebelum dia mendapatkan Umar. Hehehe masa memeluk suami saya dapat rasakan sesuatu yang sedikit mengganggu pelukan saya. Dah tentunya perut suami yang semakin melabu. Saya ketawa bila menyedari perut suami yang semakin membulat sampaikan dia sendiri terpinga-pinga tak faham apa yang menyebabkan saya ketawa.

Walaupun saya pernah terbaca artikel bahawa bertajuk "Lelaki Boroi Tanda Bahagia" namun saya tetap risau kalau dibiarkan berterusan, tak mustahil penyakit obesiti akan menyerang satu-satunya imam saya tu sekaligus menggugat kebahagiaan rumah tangga kami.

Punca Lelaki Buncit Selepas Kahwin

 * Tidak Beriadah
Sebelum kahwin, suami saya sering melakukan riadah selepas balik dari kerja. Selalunya riadah dilakukan bersama rakan-rakan bujang yang lain seperti berjoging, bermain badminton dan bola sepak. Saya macam tak percaya yang di rumah saya ada tergantung raket badminton. Sejak kahwin raket tu tak pernah diturunkan dari dinding.

Selepas kahwin lebih-lebih lagi selepas kelahiran Umar suami lebih suka menghabiskan masa di rumah sahaja. Kalau disuruh beriadah, alasannya cukup simple,"takde masa".


* Amalan Pemakanan Tidak Sihat
Ini bukan nak puji diri sendiri tau tetapi sejak saya menjadi suri rumah, saya minat mencuba berbagai-bagai resepi baru. Dan dah tentulah suami ditugaskan untuk menguji rasa resepi tersebut. Saya berasa puas jika suami makan dengan banyak dan bersungguh-sungguh. Sedap kot air tangan isteri ni sampai kan perut suami naik bagaikan johan.


* Hubungan Seks
Yang ni tak boleh nak share lebih-lebih. Kalau dah dinamakan suami isteri....tak boleh nak elak dah.
Aktiviti hubungan seks yang dilakukan pasangan berkahwin menjadi salah satu punca masalah buncit kerana air pasangan yang mengalir ke dalam tubuh sewaktu perhubungan dilakukan merangsang perubahan hormon dalaman badan.

Jom Kita Sama-sama Bantu Suami Kita Mengempiskan Perut

  1. Untuk mendapatkan perut yang cantik, penjagaa makanan adalah penting. Sebagai isteri, pemakanan suami menjadi tanggungjawabnya. Elakkan memberi suami makan makanan yang berminyak serta makanan yang mengandungi garam atau gula yang tinggi. Elakkan makanan yang mempunyai bahan perasa, bahan pengawet, MSG dan bahan pewarna yang terlalu tinggi kandungannya.
  2. Nasihatkan suami untuk minum air kosong yang banyak. Amalkan minum dahulu sebelum makan dan angan minum air sejurus selepas makan.
  3. Kurangkan pengambilan nasi dalam makanan suami. Sekurang-kurangnya cukup sekadar sekali sehari. Ajak suami mengamalkan berpuasa sunat pada hari Isnin dan Khamis. 
  4. Nasihatkan suami untuk menguatkan bahagian perutnya sewaktu berjalan-jalan atau semasa berdiri dengan cara menarik nafas bagi merapatkan pusat dengan tulang belakang. Isteri boleh membantu suami dengan cara memeluk sambil mengurut bahagian pinggang dan perutnya.
  5. Pastikan makanan yang masuk ke tubuh suami tidak melebihi tenaga keluar. Jika suami makan banyak, maka gerakkan dia untuk melakukan banyak aktiviti. Mengambil makanan tambahan juga penting untuk membantu meningkatkan kadar metabolisme selain membantu mempercepatkan pembakaran kalori.
  6. Pujuk suami melakukan aktiviti riadah bersama-sama. Kualiti lebih penting berbanding kuantiti. Jangan desak suami melakukan senaman tekan tubi beratus-ratus kali setiap hari sebaliknya satu atau dua sesi seminggu dengan latihan berkualiti sudah memadai.
Supplement untuk mengempiskan perut


*** Kenyataan atau produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit..Hubungi saya di 019-9084549 (call/sms) atau email razfura@gmail.com untuk sebarang pertanyaan dan maklumat lanjut.***



No comments: